Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 oktober 2010

Flickr

Voor meer foto's kijk ook op www.friesfotoarchief.nl
Sinds juli 2007 beschikt Tresoar over een photostream bij Flickr op http://www.flickr.com/photos/tresoar/ . In totaal zijn 925 foto's geplaatst die tot nu toe ruim 36.500 zijn bekeken. Het gaat hierbij om luchtfoto's, bijbelprenten, stads- en dorpsgezichten en de persoonlijke favorieten van Frank B. de Flora Depicta. Mijn eigen "favoriete" foto op de stream betreft Jan Albert van Heloma (1826 - 1901) zittend op een stoel. Gedateerd 1850-1880 en daarmee een van de oudste foto's in de collectie van Tresoar. Omdat de afbeelding beschermd was, kon ik hem niet rechtstreeks uploaden van Flickr. Dit creatief opgelost door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en deze vervolgens op te slaan op mijn computer waarna ik hem via Afbeelding invoegen>Uploaden>bestand kiezen alsnog in mijn blog kon krijgen.

6 opmerkingen:

  1. Jullie zijn volgens mij dan toch wel een van de eerste archieven op Flickr! Hoe komt dat toch zo? En kun je iets vertellen over de waardering ervan door het publiek? Maken jullie links vanuit de site ernaar toe? Worden er reacties geplaatst? Ben daar wel benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het compliment! Tja zal maar bekennen dat ik een van de veroorzakers ben :)Paar jaar geleden ben ik samen met een paar andere voortrekkers me gaan verdiepen in de moderne media. Als gevolg daarvan kwamen we al snel op You Tube, Hyves en Flickr. Past allemaal prima in het beleid om onze collectie zo veel mogelijk via allerlei kanalen voor het voetlicht te brengen. Maar ook om onze naamsbekendheid verder te vergroten. Ik heb even gekeken. We hebben sindsdien ruim 60 reacties binnengekregen. De meeste reacties gaan over het toevoegen van Tresoar aan hun contacten, ook jij zie ik, en over het toevoegen van een foto als favoriet. Paar luchtfoto’s stonden in spiegelbeeld n.a.v. opmerkingen van bezoekers zijn die omgedraaid. Die luchtfoto’s zijn het populairst, want dat is voor de bezoeker ook het meest herkenbaar. De meeste interactie met de bezoekers vindt plaats via de commentaarmodule op onze beeldbank op www.friesfotoarchief.nl. Daar hebben we in ruim 5,5 jaar tijd, ruim 3300 reacties binnengekregen. Dat zijn inhoudelijke reacties, het betreft niet Franker maar Leeuwarden want……, tot persoonlijke verhalen die de beelden kennelijk oproepen. Zou op Flickr eigenlijk weer nieuwe content bij moeten. Gelukkig weet straks iedere Tresoariaan hoe dat moet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah goed om te weten dat jij hierachter zit! 60 reacties in 3 jaar tijd is niet zo heel erg veel, als je kijkt naar bijv. het NationaalArchief, waar bijna elke foto wel reacties oproept. Je hoeft natuurlijk niet op twee paarden te wedden (Fries Fotoarchief en Flickr), maar misschien kun je op de laatste nog wel wat meer interesse wekken bij de Flickr gemeenschap. Bijv. door actief je netwerk uit te breiden met mensen die Friese onderwerpen fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik niet allen hoor :). We hebben dit jaar een fotowedstrijd georganiseerd, zie hieronder. Wil nog wel wat meer doen met Flickr en You Tube en daarom alleen al is het handig dat meer mensen binnen Tresoar hier mee om kunnen gaan.

    Fotowedstrijd Friesland anno 2010 insturen voor 1 maart

    18-2-2010

    Uw woonplaats , uw leefomgeving verandert. Huizen worden gebouwd en afgebroken, grachten gedempt, monumenten ge- en verplaatst, wegen aan-en omgelegd.

    Tresoar wil graag Fryslân anno 2010 in beeld brengen en organiseert een fotowedstrijd waarin wij u vragen de huidige situatie in uw woonplaats te fotograferen.

    Via de website www2.tresoar.nl/foto2010 kunt u deze foto inclusief beschrijving uploaden voor 1 maart. Foto’s die na deze datum binnen komen kunnen worden opgenomen in het Fries Fotoarchief, maar dingen niet meer mee voor de prijzen.

    De beste en mooiste foto’s worden vanaf 20 maart 2010 in Tresoar tentoongesteld. U kunt bovendien mooie prijzen winnen: de hoofdprijs is de Bosatlas van Fryslân, de tweede prijs een fotocamera en de derde prijs een geschenkenbon.

    Uiteindelijk zullen de inzendingen in de beeldbank van Tresoar worden opgenomen (www.friesfotoarchief.nl).

    Kijk voor meer informatie over het fotoproject, de wedstrijd en de voorwaarden op www2.tresoar.nl/foto2010

    Wij zijn zeer benieuwd naar uw inbreng!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even iets anders: onderaan je blog zie ik allerlei Apple-zaken. Bewust geplaatst? Ben je thuis een Apple-gebruiker? Dan hebben we dat gemeen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, e.a. is een (on)bewust gevolg van mijn blogverkeningsdrift zeg maar. Goede tips trouwens op je weblog. Je doet je dooor mij bewust toegekende bijnaam eer aan :).

    BeantwoordenVerwijderen