Bron: website Regionaal Archief Tilburg
Vanaf 1 maart 2011 wijzigt Regionaal Archief Tilburg de openingstijden. Van vier dagen vrije toegang gaan we naar twee dagen vrije toegang: dinsdag en vrijdag. Op woensdag en donderdag gaan we niet dicht, maar focussen we ons meer op de digitale dienstverlening en op het ontvangen van (onderwijs)groepen en cursisten. Waarom deze aanpassing? De digitale revolutie in de overheidsadministratie en bij de gebruikers verplicht Regionaal Archief Tilburg de bakens te verzetten. De digitale (overheids)archieven van de toekomst vereisen een andere manier van werken voor een archiefinstelling en de gebruiker rekent steeds vaker op een digitaal aanbod van informatie. Regionaal Archief Tilburg is zich bewust van zijn veranderende rol en betekenis en wil archiefmateriaal zo toegankelijk en vindbaar mogelijk maken. Daarnaast is het archief zich bewust van zijn positie als kenniscentrum. Maar het archief wil meer dan passief faciliteren en beschikbaar stellen. Het wil kennis delen, bezoekers actief laten participeren en samen met hen de informatie waarover het archief beschikt verrijken. Deze gebruikersparticipatie gaan we in de komende jaren stimuleren. Het middel om optimaal van deze nieuwe mogelijkheden gebruik te maken is het digitaliseren van archiefmateriaal. De transformatie naar grotere digitale bereikbaarheid en beschikbaarheid vraagt een andere invulling van de rol- en taakverdeling van de archiefmedewerkers. Het communitymanagement, waarbij het archief steeds meer interactie zoekt via digitale platforms, is daar de belangrijkste exponent van. Om die nieuwe taken te vervullen is het noodzakelijk om het onderzoekerscentrum twee dagen te sluiten. Onder het motto “Alle bezoekers tellen mee” gaan we onze aandacht deels verleggen naar de groep digitale bezoekers. Wat gaan we doen? * De sterke groei van digitale bezoekers heeft zich nog niet vertaald naar meer urenbesteding aan deze groep klanten. In 2011 start Regionaal Archief Tilburg met een chatpilot die daar op wil gaan spelen. * Het Archief gaat meer in projecten met vrijwilligers werken en heeft daar meer beschikbare uren en fysieke ruimte voor nodig. * Het leiden van en deelnemen aan community's is beter uit te voeren door een flexibele inzet van uren. Het archief gaat een wiki gebruiken als publicatieplatform voor websitebezoekers en gaat daar ook actief in participeren. * Het archief gaat cursussen overdag aanbieden op de woensdag en donderdag. * Het ontvangen en begeleiden van onderwijsgroepen en onderzoeksgroepen kan het archief beter faciliteren op woensdag en donderdag. Er zijn medewerkers aanwezig en beschikbaar om inhoudelijke ondersteuning te bieden. * Onderzoekers die bezig zijn met scripties, dissertaties of publicaties en een deadline hebben, kunnen op afspraak op drie of vier dagen komen voor hun onderzoek. * Enkele gemeenten waar we voor werken willen de dossiers die ze uit hun archief lenen graag gedigitaliseerd aangeleverd krijgen. Deze service wil het archief graag leveren. De gedigitaliseerde bestanden kunnen in een later stadium ook voor niet ambtelijke bezoekers beschikbaar komen. De aantallen fysieke en digitale bezoekers van de afgelopen jaren ondersteunen deze wijziging in openingstijden.
** geen gegevens beschikbaar volgens zelfde statistische meting Hoewel we ons realiseren dat het wennen zal zijn aan de verminderde openingstijden, verwachten wij dat al deze mogelijkheden extra service bieden aan de vele bezoekers van Regionaal Archief Tilburg. Meer hierover is te vinden op het weblog (algemeen artikel), weblog (artikel over de cijfers) en in het persbericht. |
Inderdaad goed om hier kennis van te nemen. Maar ik ben vooral benieuwd naar je mening.
BeantwoordenVerwijderen