Totaal aantal pageviews

zondag 14 november 2010

Ambivalent

Leuk om te weten dat deze mogelijkheid bestaat! Zit zelf nog te twijfelen of dit wat voor mij/ons is. Heb er niet zoveel behoefte aan om al mijn surfgedrag te delen met andere mensen. En klanten die bijv. via Google zoeken op Friese voorouders, foto's Friesland etc. vinden de Tresoarsite/Fries fotoarchief toch ook wel? (Even de proef op de som genomen; Google geeft in zijn zoekresultaten respectievelijk een 4e en 5e plaats). Bovendien is het toekennen van tags persoonsgebonden en ongestructureerd zoals Rob in zijn tekst ook aangeeft. Je krijgt heel veel willekeur en wildgroei. Iemand tagt iets als Tresoar, een ander als rijksarchief en een derde als PB. Je bedoelt hetzelfde maar kom je ook op hetzelfde uit? Een typefout in een tag, gaat weer een nieuwe variant opleveren. Aan de andere kant zou je het ook kunnen beperken tot bepaalde sites waar je hobby- en beroepsmatig in bent geïnteresseerd. Via deze weg vind je ongetwijfeld ook websites waar je anders nooit op was gekomen en dan is zo'n netwerk heel erg handig. En als mijn computer crasht dan ben ik al mijn favo's en bladwijzers kwijt...... Heb een paar vrienden die voor de klas staan getipt over de mogelijkheden in deze. Met name voor het onderwijs lijkt mij dit een hele handige toepassing. Overigens leverde in Delicious zoeken op Tresoar 35 bookmarks op. HCL Leeuwarden 2. Kortom mijn mening in deze is ambivalent

1 opmerking:

  1. Ik begrijp je ambivalentie wel. Ik zit er zelf ook mee hoor, met mijn bibliothecaris-achtergrond. Dat zegt me dat ik controle wil hebben, een gecontroleerde trefwoordenlijst, kloppende heen- en weerverwijzingen. En daar druist social bookmarking lekker tegenin. Zelf gebruik ik Delicious vooral als "even bewaren, lees ik later wel" tool. En wat ik wel handig vind, is de RSS mogelijkheid op onderwerpen die ik interessant vindt. Dus ... pik eruit wat voor je van waarde is (of niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen