Totaal aantal pageviews

zondag 28 november 2010

Ding 11 wiki's




De term is afgeleid van het woord wiki wiki, dat uit het Hawaïaans komt en 'snel, vlug, beweeglijk' betekent. Zelf gebruik ik Wikipedia vaak om snel meer informatie te vinden over personen en/of onderwerpen die bijv. op tv zijn geweest of in de krant hebben gestaan. De verhalen over de (vermeende) onbetrouwbaarheid van aangeboden informatie zijn bekend. Heb er zelf ook wel wat moeite mee dat eenieder de gegevens naar eigen inzicht kan aanpassen. Aan de andere kant mag je uitgaan van een bepaald zelfregulerend vermogen en geldt ook in dit geval dat je de aangeboden informatie altijd moet checken en dubbelchecken. Een groot voordeel van deze online encyclopedie t.o.p.v. de "old skool" papieren encyclopedie, is de zeer hoge actualiteitswaarde. Binnen een paar uur nadat een persoon of onderwerp in het nieuws is gekomen, staat er al een artikel op Wikipedia. Geweldig! Sinds oktober 2006 staat ook Tresoar op Wikipedia. Zinvolle aanvullingen zijn van harte welkom! Voor ons zelf is het misschien een idee om een interne wiki te maken met allerlei handige tips en trucs die we gedurende onze ontdekkingsreis door de 23 dingen zijn tegengekomen. Alles staat nu verspreid over ca. 70 blogs, een centrale plaats zou veel overzichtelijker zijn. Een andere toepassing waar Rob ook al op wijst, is het gezamenlijk met andere RHC's opstellen van handleidingen voor bijv. de virtuele studiezaal of voor systemen die we gebruiken. Immers de grote kracht van dit systeem zit hem in de bereidheid tot het delen van kennis!


Ps nog even een beetje reclame maken dan....

7 opmerkingen:

  1. Ik heb begrepen dat jullie die interne wiki inmiddels al hebben opgericht. Kunnen Luud en ik daar ook een kijkje in krijgen? Wie beheert die wiki?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ps. nog een linkje toegevoegd aan je wiki bijdrage. Vroeg me af of het iets voor mij zou zijn om de avond door te brengen als ik weer naar Leeuwarden af kom reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Rob,

    Andrys is bezig met het maken van die wiki. Verwacht de komende dagen bericht hoe en wat. Uhhh in die kroeg komen vooral studenten, maar mijn zusje is de "baas" zeg maar. Kroegen genoeg in Leeuwarden, dus als je hier bent geef je maar een seintje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag dat de Buma Bibliotheek nog geen artikel heeft op de Wikipedia. Wat mij betreft ga ik aan de slag. Misschien is het een idee om het artikel over Tresoar uit te breiden, met o.a. Studiecentrum Dr. L. Fuks en de Buma Bibliotheek als bijzondere deelcollecties?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zeg 2x volmondig ja :). Ga gerust je gang. Iedere zinvolle content is welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed Hans, dank je. Is het ook nog een idee de tekst onder het lemma van Tresoar te zetten ook al wordt er naar elkaar verwezen?

    BeantwoordenVerwijderen