Totaal aantal pageviews

maandag 20 december 2010

Tresoar, the movie

Vandaag 2 oude bekenden in het cursusaanbod: YouTube en chatten, door mij prive veel gebruikt. YouTube gebruik is vooral voor het beluisteren van muziek en voor het bekijken van videoclips. Tsjaa toch de MTV-generatie he :). Maar de keur aan aangeboden onderwerpen is schier onbegrensd.

Bij het zoeken op Tresoar in YouTube krijg ik 206 treffers. Een paar jaar geleden hebben we als experiment 2 Tresoar YouTube kanalen aangemaakt, waar inmiddels bijna 150 filmpjes op staan. Tip: wil je ze allemaal zien, klik dan op "meer laden" onder het scherm met thumbnails. Op het eerste kanaal staan vooral historische filmpjes en registraties van gebeurtenissen die te maken hebben met Tresoaractiviteiten. Het tweede kanaal richt zich vooral op Friestalige gedichten.

Ik lees wel eens op blogs van collega's: "Wat leveren die moderne media nu op aan extra klanten?" Zoiets lijkt me in cijfers echt onmeetbaar. Wel kan ik een voorbeeld geven. Dit jaar kreeg ik 2x een verzoek voor het leveren van foto- en filmmateriaal t.b.v. verschillende documentaires die te maken hadden met personen uit de omgeving van Pieter Jelles Troelstra. In beide gevallen kwamen de aanvragers, omroep Gelderland en de Wiardi Beckman Stichting, via het schitterende Troelstrafilmpje bij ons terecht. Voor uit nog een paar statististieken. Op het eerste kanaal is 3/4 van de bezoekers man en de grootste groep kijkers komt uit de leeftijdscategorie 45-54 (ruim 40%), gevolgd door de groep 55-64 jarigen met ruim 25%. Op het gedichtenkanaal bedraagt verhouding man/vrouw 67% om 33% en vormt de groep 45-54 jarigen met bijna 40% eveneens het grootste aantal kijkers. Op dit kanaal is het gedicht In Lietsje foar Sint Marten het populairst. Met name rond 11 november, krijgt dit een enorme kijkersboost :).



Formeel ben ik niet meer verantwoordelijk voor onze YouTube kanalen, maar persoonlijk zou ik ze willen omvormen tot iets wat Omrop Fryslan heeft. Het kan allemaal wat strakker en professioneler. We kunnen in dit kader heel goed samenwerken met het Het Fries Filmarchief, met hun grote collectie historische films. Een groot voordeel van YouTube ten opzichte van onze eigen Tresoarwebsite, is dat filmpjes veel gemakkelijker gevonden worden door bezoekers. Bovendien is het laagdrempelig. Kortom ik zou me richting beleidsbepalers sterk willen maken hier meer mee te gaan doen!! Naar ik begrepen heb is de lengtebeperking die altijd aan het uploaden van filmpjes gegeven werd, opgeheven dus wellicht is het nu ook tijd voor Tresoar, the movie.

6 opmerkingen:

  1. Allemachtig, ik ken geen ander archief dat zoveel op Youtube heeft staan. De vraag die je vaak gesteld krijgt 'wat levert dat nou op', is een typische vraag uit het 1.0 tijdperk. Hetkost je in ieder geval niets om videos er te bewaren, maar het levert dus duidelijk wel heel veel pageviews op, die waarschijnlijk nooooooit gehaald zouden zijn als je ze alleen op de eigen site geplaatst zou hebben. Wat mij betreft levert het naamsbekendheid op, connecties met gebruikers, en interessante statistische gegevens. Je zou nog op de tresoarsite films kunnen embedden om nog meer bereik te krijgen. Of gebeurt dat al?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was inderdaad ook mijn insteek om een paar jaar geleden te beginnen met Hyves, Flickr en YouTube. Er is een basis waarop hopelijk na de 23 dingen kan worden verder gebouwd. Heb helaas weinig zicht op wat wij aan bewegend beeldmateriaal nu precies hebben. Wat bedoel met embedden; of komt dat ding nog? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Embedden = insluiten : dat heb je hierboven twee keer gedaan, zonder dat je de term wist :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah zo. Op onze site staat al wel het een en ander. Benieuwd of je wat kunt vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op de Home bijv? :-) Die overigens wel wat netter gepositioneerd kan worden, imho.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verbetersuggesties mogen naar Andrys :). In de bibliotheekcatalogus staat ook nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen