Totaal aantal pageviews

zondag 20 februari 2011

De AquaBrowser? Nog nooit van gehoord...

Is een reactie die je toch nog geregeld krijg van vaste studiezaalbezoekers en websitegebruikers. En dat is jammer want onze eigen AquaBrowser is een handig hulpmiddel. Ik gebruik hem als ik snel iets wil opzoeken in onze catalogus, maar niet precies weet waar ik het op de site kan vinden of meer concreet voor het zoeken in onze beeldbank. In tegenstelling tot het Fries Fotoarchief ben je dan nl. niet gebonden aan maximaal 500 treffers. Misschien dat zo'n "woordenwolk" toch veel mensen afschrikt. In ieder geval denk ik dat het gebruik van de AB vanuit Tresoar meer gepromoot zou moeten worden.
Ben wel nieuwsgierig naar de ervaringen van de OBA met My discoveries; weet iemand daar wat van? Ik heb ook nog even een kijkje genomen in WorldCat. Kwam daar een aantal interviews en zelfs mijn afstudeerscriptie tegen. Grappig. En zou de erudiete, bijna ex-collega FB zich zelfs in deze materie hebben verdiept....?
Tenslotte nog een tip voor de beleidsbepalers van Tresoar. Naar aanleiding van een bericht op mijn facebook en een advertentie in de Leeuwarder Courant afgelopen vrijdag, even een kijkje genomen op de site van Academy Noord. Kunnen we daar nog wat mee doen?

1 opmerking:

  1. Aquabrowser is inmiddels bij bijna alle ob-en in NL in gebruik. En bij de OBA waren ze de eerste MyDiscoveries gebruikers. Ik zou eerlijk gezegd niets kunnen zeggen hoe medewerkers of publiek erover denken. Bij mijn weten is er nog nooit gebruikersonderzoek gedaan. Over die woordenwolk hoor ik sterk wisselende meningen, met name zij die aan structuur en trefwoorden hechten, vinden het maar niks.
    En die promotie is denk ik een ondergeschoven kindje. Zoek eens op YouTube, daar zijn al wel instructies te vinden in het gebruik. Maar het attenderen op de mogelijkheden is waar het zou moeten beginnen. Anders is het zonde van de energie die in de AB is gestoken.

    BeantwoordenVerwijderen