Totaal aantal pageviews

zondag 20 februari 2011

Genealogie is wel mijn ding

Vanuit mijn functie bij de firma Tresoar, het coordineren van projecten die o.a. tot doel hebben genealogische gegevens te ontsluiten, heb ik veel met deze dingen en sites te maken. Moet wel bekennen dat ik mij prive niet bezig houdt met stamboom-onderzoek. Namens Tresoar zit ik in de gebruikersraad van Genlias, de website die in de loop van dit jaar samen met de Digitale Stamboom op zal gaan in de nieuw te vormen website WieWasWie. Op deze site zal het ook mogelijk zijn stamboom-gegevens op te slaan compleet met bijbehorende documenten, een functionaliteit die momenteel al mogelijk is op stamboomnederland van het CBG. Voor al deze sites geldt echter: neem niet klakkeloos gegevens van anderen over, maar check ze ook alsnog nog aan de hand van de originele bronnen.
Fora zijn een uitstekend hulpmiddel als je even vast zit in je onderzoek. Bijna dagelijks kijk ik even op ons eigen Tresoarforum. Soms reageer ik op vragen en/of opmerkingen van bezoekers of plaats zelf een bericht met voor genealogen interessante informatie. Zoals Andrys in zijn blog ook al aangaf, is het forum toch nog tamelijk onbekend bij veel Tresoarianen helaas. Uiteraard heeft deze cursus daar verandering in gebracht :). Andere bekende fora zijn Friesland genealogie en het door Rob genoemde Stamboom Forum. Type bij deze laatste site rechtsboven, bij zoeken naar "Tresoar" in en je zult zien dat er veel over ons wordt gesproken.... Wat mij telkens opvalt is hoe snel bezoekers een berichtje van het enne forum oppikken en op een andere plaatsen. Prima als mensen elkaar op deze manier helpen. Wat Tresoar betreft zijn we op dit vlak een van de koplopers in Nederland. Via databases op onze site zijn al meer dan 5 miljoen records met persoonsgegevens beschikbaar. Door het invoerwerk van de vrijwilligers, groeit dit aantal nog steeds! Zo komen in de loop van dit jaar bijv. ook de eerste gegevens uit Sonttolregisters beschikbaar. We zijn aangesloten bij landelijke en regionale initiatieven waarbij natuurlijk ook Alle Friezen niet onvermeld mag blijven. Dit alles is iets waar we met zijn allen best een beetje trots op mogen zijn!




1 opmerking:

  1. Op je huid geschreven dus, dit Ding! Morgen starten de mensen van het Historisch Centrum Leeuwarden met 23 Archiefdingen. Daar werk jij natuurlijk ook wel mee samen...

    BeantwoordenVerwijderen