Aan dit verhaal kun je verschillende conclusies verbinden. Wat ik zelf opvallend vond is dat de gemiddelde Nederlander per week bijna 32 uur per week online is. Dat maakt alleen maar weer duidelijk hoeveel impact Internet heeft op de hedendaagse samenleving!
Het gebruik van sociale netwerken in Nederland groeit niet meer, dit in tegenstelling tot de rest van Europa. De gemiddelde groei in social networking in Europa is 10 procent. Nederland is wat gebruik van sociale netwerken betreft gemiddeld in Europa, maar ziet als enige land het bereik van dergelijke sociale online gemeenschappen niet groeien. Dat is opmerkelijk, aangezien de groei in de ons omringende landen zeer stevig is. Dat laten cijfers uit onderzoek
The comScore 2010 Europe Digital Year in Review zien. In Groot-Brittannië, Turkije, Polen, Noorwegen en Finland wordt meer gebruik gemaakt van sociale netwerken en is er ook nog groei in het gebruik. Opmerkelijk is dat de Duitstalige landen het minst gebruik maken van sociale netwerken, maar daar is de groei wel het hardst.
Voruwen zijn sociaal
Vrouwen maken het meest gebruik van sociale netwerken. Bijna een kwart van hun online tijd gaat op aan online sociale contacten via dergelijke sites. Mannen hebben daar minder behoefte aan, zo lijkt het: 16,8 procent van hun tijd wordt gespendeerd aan sociale netwerken. De leeftijdsgroep 15 tot 25 jaar is het meest actief op Twitter en Facebook, gevolgd door de groep van 25 tot 35 jaar. LinkedIn wordt door mensen jonger dan 25 jaar amper gebruikt. Die site is weer populair in de groep tussen 35 en 55 jaar. Facebook heeft in Nederland een flinke achterstand in bereik vergeleken met alle andere Europese landen, Dat komt vooral door de aanwezigheid van Hyves. Niettemin groeit Facebook in Nederland steeds sneller. In het afgelopen jaar groeide Facebook in Nederland met 23,6 procent. In Turkije gebruikt 90 procent van alle internetters Facebook en dat is de hoogste penetratie van Europa.
MSN Messenger is uit
De onderzoekers van comScore bekeken ook welke Europeaan nu in het algemeen het meest online is en dat zijn Nederlanders. Per week wordt er 31 uur en 39 minuten op het internet doorgebracht. Veilingsites en instant messengers als MSN Messenger zijn helemaal passé en dalen per jaar in bezoek/gebruik. De daling in het gebruik van IM’s is te zien in alle leeftijdsgroepen. De daling in het gebruik van e-mail is alleen te zien bij de jongeren onder de 35 jaar. Daar wordt 11 procent minder tijd besteed aan het lezen, schrijven en versturen van email. Bij de 35-plussers nam de daaraan gespendeerde tijd juist met 6 procent toe. De populairste site in Nederland is Google, en dan wel alle Google-sites waaronder YouTube. De sites van Microsoft volgen op de tweede plaats, Hyves staat derde. Facebook staat daar drie plaatsen achter. Veiling- en verkoopsite eBay staat op de vijfde plaats, vooral door dochter Marktplaats die daarin is inbegrepen. Wel signaleert comScore dat ook het bezoek aan eBay achteruit gaat in de brede algemene tendens van bezoekersdalingen bij veilingsites.
Interessante cijfers. Ik zou echter niet durven stellen dat de groei er in NL uit is. Met de groei van het aantal verkopen handhelds en smartphones is het bijna onvermijdelijk dat online diensten zullen groeien.
BeantwoordenVerwijderenDat IM op de weg terug is, verbaast me wel. Opvallend dat Twitter helemaal niet wordt genoemd.