Totaal aantal pageviews

zondag 6 februari 2011

Social networks is zo 2011!

Voor mij is dit het meest bekende ding. Reeds enige tijd is Tresoar actief op Hyves en sinds een half jaar ook op facebook. De beide Hyves accounts, een vrienden hyves en een publieke Hyves, worden op dit moment door mij beheerd. Voorheen deed ik dat samen met Albertien. Regelmatig check ik de mail of plaats een nieuwsberichtje. Op de vrienden Hyves kunnen mensen een krabbel plaatsen, maar we zouden ook met die vrienden kunnen chatten. Toen afgelopen donderdag een deel van de lidmatenregisters online ging op onze website, heb ik namens Tresoar ook een berichtje geplaatst op de genealogie Hyves met ruim 900 leden. Bereiken we gericht een doelgroep, waarvan de leden ook weer vrienden hebben en zo krijg je het olievlekeffect. Maar er kan nog meer. Het zou goed zijn om zaken te linken, bijv. een twiterbericht ook plaatsen op zowel Facebook als Hyves, maar ook een koppeling aan een eventueel toekomstig Tresoarblog. Of we zouden geregeld prikkelende stellingen kunnen poneren, waarop bezoekers kunnen reageren. "Het zou voor de geschiedenis van Friesland beter zijn geweest als de slag bij Warns in 1345 was verloren." Als we besluiten hier op in te zetten, moeten we dit structureel gaan aanpakken. Privé heb ik sinds december 2006 een Hyves account en sedert april 2010 ook eentje op facebook. Ik maak er veelvuldig gebruik van om contacten te onderhouden met familie en vrienden in binnen- en buitenland. Altijd ben ik mij er van bewust welke informatie ik prijs wil geven in de voor iedereen leesbare krabbels en berichten. Moet toegeven; het werkt behoorlijk verslavend :). Juist door die sociale media ontmoet ik vaker mensen in levende lijve. Ja ook daar heb ik nog steeds tijd voor!! Dit is een nieuwe vorm van communicatie, zoals de introductie van bijv. de telefoon dat jaren geleden ook was, die meer en meer ingebed raakt in het sociale verkeer tussen mensen. Zo spelen sociale media een belangrijke rol bij de recente gebeurtenissen in Egypte. Het is niet bedreigend, maar biedt juist veel nieuwe mogelijkheden. Kortom: neffens my zijn social networks/media leuk!

4 opmerkingen:

  1. He, fijn om 's zo'n positief geluid te horen, want je hoort nogal wat kritiek om je heen.
    Twitterberichten crossposten naar Facebook kan simpel. Naar Hyves weet ik niet. En je kunt natuurlijk ook een sociaal netwerk naar de primaire website brengen. De Twitterknop staat op de site, maar m.i. mag dat nog een stapje verder, door ook de echte tweets op de site weer te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat laatste moet zeker gebeuren. Je moet Hyves en twitter kunnen koppelen; kijk maar eens hier: http://www.oplus.nu/2010/06/18/twitter-aan-je-hyves-profiel-koppelen/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn Twitter-account ook aan Hyves gekoppeld, maar ik weet zo niet meer hoe ik dat gedaan heb. Je kunt in 'Mijn account' kiezen voor 'content koppelen'. Daar staat Twitter bij, maar ook o.a. Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zullen we hier volgende week eens even naar kijken dan, waarde collega Andrys?

    BeantwoordenVerwijderen